Alla inlägg den 16 augusti 2011

Av Doris - 16 augusti 2011 20:09

Fick tips av en go bloggläsare att jag kan skriva lite om livet innan operationen och kom då på att jag kan ju , framförallt för dem som aldrig varit direkt överviktig berätta lite om hur livet som överviktig kan vara. så det tänker jag göra, men lite i taget då.


Varför blir man då överviktig??

Många kan tycka att kraftigt överviktiga människor får skylla sig själva att de är det. att det är självvalt. Och jag kan både hålla med och verkligen inte hålla med.

I vuxenålder väljer man ju själv vad man stoppar i sig. Men många överviktiga äter bättre än många av de smala gör.  Det handlar inte bara om vad man äter utan även om gener, ämnesomsättning osv.


Många av de överviktiga vänner som jag har , har varit tjocka sedan barnsben. då de inte själva valde vad de äter utan äter det som föräldrar och andra låter dem äta. De vuxna runt barnet har ett stort ansvar att ta för att barnet inte ska bli tjock. Är man överviktig som barn följer det gärna med upp i högre åldrar


Personligen har jag varit överviktig som barn, men övervikten har ökat när jag blev äldre. Det är inte förrän de senaste 2-3 åren som jag lyckats hålla vikten och fått den att stanna. Orsaken kan man fundera över. Jag ser ju samband mellan mitt tröstätande och att jag inte rört på mig och min vikt. Samt mitt perodvis svältande och sedan hetsätande.  Jag har varit dålig på att äta regelbundet och att i perioder komma ihåg att äta. vissa dagar har det gått en heldag å jag kommer på vid 21 att jag inte ätit. andra dagar hara jag ätit som en häst.  detta  har påverkat min vikt, helt klart.

Jag skyller inte min övervikt på mina föräldrar, men visst tusan har det betydelse vilken grund de hjälpt mig att lägga för att sedan utvecklas till ännumera överviktig.



Av Doris - 16 augusti 2011 15:55

haha jag ahr ju just börjat min bloggkarriär och vet inte riktigt vad jag ska skriva om...
Har ni några förslag eller önskningar??

Presentation

Jag är en tjej som har genomgått en Gastric bypass operation. Och framförallt en stor livs förändring. Denna blogg handlar om mitt liv som operared,men även o min vardag som sjuksköterska

gästbok

Besökare

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Vikt ticker


Ovido - Quiz & Flashcards