Alla inlägg den 21 juli 2011

Av Doris - 21 juli 2011 22:35

Nu ska jag at mig i kragen igen och berätta om mötet med narkosläkaren och dagen innan operation.


Dagen började med att jag satte mig på tåget till stockholm. Skulle vara på ersta kl 12.00 så det blev ett tidigt tåg.
Jag kommer upp till ersta vid 11.30 tittar lite på utsikten och turisterna och sedan anmäler mig och går upp till kirurgmottagningen. 


Vi blir inkallade till en sjuksköterska.  Vi alltså jag och de två andra som också skulle på narkosbedömning. Den ena skulle opas samma dag som jag och den andra skulle opas om en vecka.


Mötet börjar med att sjuksköterskan informerar om operationen, om hygien inför operation. Vi får fylla i en enkät, får information om hur dagens upplägg är med sjukgymnastträff, narkosbedömning, blodprov. vägning. samt vilken tid vi ska komma dagen efter för vår operation. Jag skulle vara där kl 7 och min opkompis skulle vara där 11.


När hon var klar kommer sjukgymnasten och informerar om hur vi ska resa oss från sängen och lägga oss ned i sängen efter operationen. Hon informerar om hur viktigt det är att vi djupandas, att vi går upp och rör oss mycket efter operationen. och varför det är viktigt. att vi ska blåsa i pipan minst 5 ggr per timme. vifta på fötterna i sängen.  trampa när vi sitter och ser tv osv.


Efter det var det dax för vägning och mätning, samt om det var några mer frågor man hade som man inte ville ta upp i grupp.  Jag hade gått ned ca 5kg från jag var där sist,/ ca 8 kg sen modifaststart hon tyckte dte var bra. Hur midjemåttet var vet jag inte, hon mätte men jag glömde fråga vad dte blev.


sen var det dax för oss att en och en träffa Narkosläkaren.
Hon ställde lite frågor om sjukdomar, allergier, om man kunde öppna munnen ordentligt.  hon berättade  vad som skulle hända på operationen, just runt narkos och sövningen. och att de skulle sätta eda under narkosen ifall de var tvungen att göra ett öppet snitt. Hon trodde inte det, men ville och behövde ju ändå informera om det.  Hon var väldigt trevlig , vi babblade lite runt om oxå innan det var dax för nästas tur.


För mig var det då dax att gå ned till labb och ta blodprover. Sen var jag fri attt åka från sjukhuset och göra vad jag kände för resten av dagen.


Jag letatde upp Hotell colombus och checkade in. Vilade lite  åt modifast och så.  Sedan åkte jag ned på stan, kollade lite affärer, köpte lite små saker som jag behövde. Hade tänkt åka till skansen, för jag ville så gärna, men kom på att det var ju allsång, så det skippade jag.  gick runt och tittade lite, sedan åkte jag tillbaka till hotellet  åt lite modifast igen, såg tv, duschade ordentligt som jag skulle innan operation.
Skulle ringa min pappa, men det gick inte,  gick inte smsa heller.  ngt gjorde att min mobil blev utslagen  hade full kontakt stod det, men  fick svar att det var dålig kontakt när jag försökte ringa och smsa.  samma sak med att ringa mamma,  Blev jätte ledsen och stressad, ville ju prata med dem innan jag sov.  visste ju inte om det skulle vara sista ggn.  Ja jag var beredd på att dö under operationen


tillslut gick jag ut från hotellet i min pyjamas och gick och gick tills det helt plötsligt gick att ringa.  Så där stod jag på en gata i stockholm i jamasen och pratade med mina föräldrar.  sen kände jag mer frid och gick hem och sov.


det var ett lungt och fint hotell



Presentation

Jag är en tjej som har genomgått en Gastric bypass operation. Och framförallt en stor livs förändring. Denna blogg handlar om mitt liv som operared,men även o min vardag som sjuksköterska

gästbok

Besökare

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Vikt ticker


Ovido - Quiz & Flashcards